בביקורת שערך מס הכנסה באזור ירושלים נמצא כי 12% לא רשמו הכנסות

במבצע ביקורת שערך פקיד שומה ירושלים בחודש יוני 2019 נמצא כי מתוך 48 בתי עסק שנבדקו, 12% לא רשמו הכנסות כדין. 
בין בתי העסק שנבדקו הגיעו המבקרים למספרה, ומצאו כי הספר אינו רושם את הכנסותיו בקופה, שנמצאה תקינה אך לא הופעלה זמן רב. למרות שהשעה הייתה 13:00 בצהריים והיו לקוחות רבים במקום, טען הספר להגנתו כי: "לא התחלנו לעבוד". בהמשך הגיעו המבקרים למרפאת שיניים, בה נמצא כי רופא השיניים לא רשם הכנסותיו מאשראי,  העומדות על כ-237,000, בספרי העסק ולא הוציא עליהם קבלות או חשבוניות. כאשר נשאל על כך, ענה רופא השיניים: "אני רושם את האשראי בסוף החודש, לא ידעתי שצריך לרשום קבלה על כרטיסי אשראי".
ביקורות אלו ונוספות התמקדו בבדיקת ניהול ספרים בעסקים מסוג מסחר והמקצועות החופשיים, והתרכזו בירושלים רבתי, עטרות, גבעת זאב, מישור אדומים, מעלה אדומים, הרובע היהודי, ביתר עלית ופסגת זאב. למבצע נבחרו עסקים לגביהם הגיע מידע מקדים על חשד להעלמת הכנסה, ועסקים שבהם נמצא במהלך השנה האחרונה כי לא רשמו הכנסות. 
מבצע ביקורת זה, נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ולשימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.
רשות המסים מזכירה לבעלי העסקים כי קיימת חובת רישום הכנסות על פי חוק וכי יש להוציא קבלה בגין כל תשלום שמתקבל.